Læring og leg, opgaver og oplevelser for både små og store

Spændende historier af Kenneth Bøgh Andersen fra Bangladesh. Masser af faglighed og faktastof, kreativitet og målstyrede opgaver, formidling og eksperimenter, leg og bevægelse. Årets undervisningsmateriale indeholder alt, hvad du skal bruge til et varieret, sjovt og lærerigt forløb om børneliv i Bangladesh.

I materialet finder du ”grydeklare” forslag til et spændende grundforløb samt til en række faglige moduler og miniforløb med tilhørende opgaver, som du kan supplere din undervisning med. Materialet understøtter Fælles Mål og er tilrettelagt, så både elever i 1.-2. klasse og 3.-5. klasse kan være med.

Læs mere længere nede på denne side om, hvad årets materiale indeholder til hvert fag.

Grundforløb og fagmoduler

De fleste lærere lærere bruger enten materialet til et tema over flere uger i et eller flere fag – eller til fulde temauger i alle fag. Men mindre kan også gøre det. I lærervejledningen får du et forslag til et grundforløb, der introducerer Bangladesh og livet for børnene der – plus en række fagmoduler med tilhørende opgaver, som der er fagligt ”gods” i, som har årets land som en klar rød tråd, og som du kan plukke i efter behov.

Lærervejledningen og læreruniverset på websiden rummer alt, hvad du skal bruge. Materialets opgaver er koblet til elevbogens fortælling ’Trækfuglen’ af Kenneth Bøgh Andersen samt til filmene i Filmbanken. Og I får et bredt miks af fagfaglige og kreative opgaver, aktiviteter og lege, klassediskussioner og arbejde med at researche og formidle stof med U-landskalenderens egne web-værktøjer.

Forenklede Fælles Mål – og læringsmål

I lærervejledningen finder du en samlet oversigt over, hvilke kompetencer og målpar, der tilgodeses i hvilke fag. Det fremgår også af hvert opgaveark. For hver opgave får du også et forslag til læringsmål for klassen og tegn på læring, så det er nemt at dokumentere eller evaluere elevernes faglige udbytte.

Alle opgaver er beskrevet trin-for-trin og ligger klar som printvenlige opgaveark i hjemmesidens lærer-univers i Opgavebanken.

Til Dansk

 D5q8412

Den danskfaglige undervisning tager afsæt i Kenneth Bøgh Andersens fortælling ’Trækfuglen’. I opgaverne kan eleverne bl.a. arbejde med fortællingens særlige sprog. Eller arbejde videre med de tre  gyser-eventyr med inspiration fra Bangladesh, Kenneth Bøgh Andersen også har skrevet til elevbogen. Eleverne kan også genfortælle, opføre læseteater og skabe deres egne fotohistorier i tekst og billeder. Til hvert kapitel i bogen er der forslag til temaer, du kan tage op i klassen – bl.a. om børns rettigheder og levevilkår i Bangladesh og i Danmark, om drillerier og om at være modig.

Eleverne kan også lave deres egen flotte, virtuelle ”Børnenes Egen U-landskalender”, som handler om Bangladesh og som de kan sende digitalt til f.eks. forældrene eller venskabsklassen. Læs mere om web-værktøjet her.

Den aktivitet kan du til de ældre klasser udvide med et lille scenariebaseret Dansk-forløb om kommunikation. Her lærer eleverne at arbejde med målgrupper, at disponere og at skrive en god overskrift og en billedtekst.

Læsetræning

Du kan også give eleverne læsetræning tilpasset deres niveau. 

Elevbogen rummer ud over den store fortælling ’Trækfuglen’ og de tre små gyser-eventyr også en masse fagtekster i overkommelige bidder og med et rigt billedmateriale til. Desuden kan du i lærer-universet på hjemmesiden finde en resumerende læse-let-udgave af ’Trækfuglen’ til de yngste læsere – plus lydbøger og web-bøger, hvor eleverne kan læsetræne elevbogens historier og høre teksten oplæst side for side. Endelig er der masser af læsetræning på hjemmesiden i de mange små faktatekster med billeder, eleverne skal researche i – med oplæsning til de nye læsere.

Til Natur/teknologi

 Cbn5255

I Natur/teknologi skal eleverne arbejde med flere temaer, der knytter an til Bangladesh, som er et af lande i verden, der er mest påvirket af klimaforandringerne – både i form af havstigning og øget smeltevand fra Himalaya. Gennem enkle forsøg undersøger eleverne, hvad der sker, når is smelter, og de skal bygge klimasikre huse af sugerør, spaghetti og ispinde. Eleverne skal også eksperimentere med jords evne til at rense farvet og forurenet spildevand, som er et problem mange steder i Bangladesh.

Endelig skal de arbejde med temaet truede dyrearter, blandt andet den bengalske tiger, som lever i den store mangroveskov i det sydlige Bangladesh. Opgaverne er undersøgelsesbaserede og karakteriseret ved, at eleverne skal være aktive. Metoden er motiverende og er velegnet til at engagere mindre bogligt orienterede elever.

Billedkunst og opskrifter

 D5q6488

I Billedkunst kan I arbejde med asiatiske farver, motiver og materialer. Eleverne kan bl.a. arbejde med flot rickshaw-kunst, lave smukke og kreative klippe-klistre blomster, arbejde med bogstaver i det bangladeshiske alfabet (bl.a. i en dekorativ udgave, der kan bruges som julepynt!) og lave deres egne enkle Bangladesh-inspirerede valgplakater. 

I Madkundskab eller som del af en festlig afslutning kan eleverne være med til selv at lave nogle nemme, anderledes og velsmagende retter fra Bangladesh, som spises med fingrene. Der er opgaveark med opskrifter, som er forenklede og lige til at gå til.

Lær Dhakas børn at kende med PlanBørnefonden

Årets organisation er PlanBørnefonden. De har haft et kamerahold i Bangladesh og har lavet tre portrætter af børn, der lever nogle meget anderledes liv i Bangladesh’ hovedstad Dhaka. I får et unikt indblik i børnenes liv gennem både film, tekst og billeder. Børnene viser jer, hvordan de bor, hvordan en typisk hverdag ser ud, og hvad de leger. På baggrund af de tre portrætter har PlanBørnefonden udviklet et forløb, hvor dine elever undersøger, reflekterer, leger og præsenterer.

Faglig bevægelse

 J191497

Bevægelse knyttet til den faglige aktivitet fremmer læringen. Derfor får du også en række forslag til aktiviteter I kan lege, spille og konkurrere i – alt sammen selvfølgelig md inspiration fra børnenes aktiviteter i Bangladesh. I materialet finder du instruktioner til det hele i film, billeder og tekst. 

Kan også bruges helt uden IT

Hjemmesiden rummer mange muligheder for at eleverne kan arbejde selvstændigt – alene eller i grupper – med at researche på egen hånd i en styret ramme og med at lave digitale elevproduktioner i tekst og fotos. Men undervisningen kan også gennemføres uden brug af IT. Læs fx den trykte elevbog, vis film i klassen og brug de mange opgaveark med faglige og kreative aktiviteter.

 D5q8412