Web: Eleverne går på opdagelse – og laver fotohistorier eller en interaktiv lågekalender

Undervisningsmaterialet omfatter også stærk IT-læring, der er skræddersyet, så det både er fagligt, nemt og engagerende. Hele tiden har eleverne alt, hvad de skal bruge, lige for hånden.

Der er dels et opdagelses-univers, hvor eleverne selv undersøger Bangladesh. Dels er der to gratis web-værktøjer med Uni-Login, hvor de laver flotte, digitale produktioner og arbejder med det 21. århundredes kompetencer.

Opdag Bangladesh

Denne del af hjemmesiden er et åbent oplevelses-univers, som eleverne kan bruge til frit at gå på opdagelse i. Her får de bred baggrund om landet og om dagliglivet for børnene der. De kan også bruge siden som research til nogle af opgaverne.

 D5q5319

De oplever landet gennem billedserier, quiz, små film, faktabøger, infografikker m.v. De kan også lære at tælle til 10 og sige enkle ord på bangladeshisk - og de svage læsere kan her læse elevbogens hovedfortælling og tre små gyser-eventyr med læsestøtte. Her har de også adgang til DR’s film.

To web-værktøjer til flotte elev-produktioner

Danidas materiale omfatter to gratis web-værktøjer, der er udviklet i samarbejde med førende IT-didaktikere. De er nemme at bruge og hjælper eleverne til at lave flotte, digitale produktioner med masser af faglighed i: De laver enten fotohistorier eller en digital låge-kalender med viden bag lågerne, som de kan sende til f.eks. forældrene eller en venskabsklasse.

I begge værktøjer bliver eleverne først sendt på en fagligt struktureret opdagelse i tematiske panoramaer, hvor de finder fotos og faktatekster, der udfolder forskellige sider af Bangladesh - bl.a. børnenes liv, naturen og livsnære fænomener fra hverdagen. Bagefter skal de selv formidle deres nye viden i en digital produktion. Samtidig træner de en række faglige kompetencer fra Fælles Mål og Det 21. århundredes kompetencer.

Begge værktøjer er skræddersyede og komplette, så eleverne hele tiden har alt det for hånden, de har brug for, både til research og til produktion. De logger på med Uni-Login, og herefter gemmes alt deres arbejde automatisk. De kan også afbryde og genoptage arbejdet på en anden computer. Værktøjerne kan bruges på enhver almindelig PC eller Mac. Fotohistorie-værktøjet findes også som gratis iPad-app.

Fotohistorier: Eleverne fortæller i tekst, lyd og fotos

Særligt til 1.-3. klasse.

Her guides eleverne trin for trin til at formidle deres viden i flotte fotohistorier med billeder, tekst og lyd. Du kan lade dem lave fotohistorier om de emner, som interesserer dem mest. Eller om det, som du har bestemt passer til det faglige forløb. Du får ”grydeklare” opgaveemner til både dansk og natur/teknologi, som de kan arbejde ud fra. Det er nemt at producere fotohistorierne, og resultatet er flot at vise frem for klassen eller forældrene. Alle de vigtigste små faktatekster og vejledninger undervejs kan svage læsere få læst højt ved at trykke på et højttaler-ikon. Værktøjet kan enten bruges på websitet på enhver computer eller i en særlig iPad-app. Mange lærere anvender også dette værktøj i 4.-5. klasse.

Se hvordan det fungerede i 2018 i denne video

 

Børnenes Egen U-landskalender:
Med viden bag lågerne og klar til at dele

Særligt til 3.-5. klasse (I kan dog også i de mindre klasser lave en fælles kalender på f.eks. SmartBoardet).

Eleverne skaber en virtuel lågekalender, der sendes til en målgruppe, de vælger selv – og den er nem og spændende for eleverne at lave. Det færdige produkt er en flot, interaktiv låge-kalender, hvor der bag hver låge gemmer sig viden om Bangladesh i form af tekst og fotos. Kalenderen kan være til juletiden – eller den kan laves som en uge- eller en månedskalender med færre låger på.

Eleverne skal lave deres kalender til en målgruppe, f.eks. til en venskabsklasse eller til forældrene og andre voksne i familien. Modtagerne får adgang til den færdige kalender med et link, og så kan de se den og åbne lågerne på enhver mobiltelefon eller computer. Og sende den videre til andre. 

Se hvordan det fungerede i 2018 i denne video

Bag lågerne skal eleverne indsætte billeder og skrive tekster, der tilsammen præsenterer de sider ved livet i Bangladesh, de synes er mest spændende eller vigtige. De skal skrive en overskrift, en billedtekst og vælge et foto til hver låge – og de skal disponere rækkefølgen. Web-værktøjet hjælper dem hele tiden til selv at overveje og færdiggøre deres kalender i en stilladserende og scenariebaseret proces. De vælger også selv, hvordan kalenderens forside skal se ud, hvor mange låger den skal have, og hvad der skal stå udenpå lågerne. Der er endda et lille værktøj, så de nemt kan lave en fin reklame, der gør modtagerne opmærksomme på kalenderen.

Se et eksempel på en digital kalender fra 2018 her

 

  D5q5552