Kom helt tæt på Dhakas børn

PlanBørnefonden har lavet et flerfagligt mini-forløb, der handler om børns levevilkår i Bangladeshs hovedstad Dhaka.

Gennem en række filmportrætter med tre børn i Dhaka får dine elever et unikt indblik i børnenes dagligdag – og i nogle måder at vokse op på, som er meget anderledes, end dem eleverne kender fra Danmark.

Hvordan er det at være barn i en af verdens mest tætbefolkede byer? Hvordan er hverdagen for de fattige piger og drenge Dhakas i slum? Og findes der også børn i Dhaka, som kommer fra mere velstillede familier?

For at give dine elever svar på de spørgsmål har PlanBørnefonden produceret tre spændende portrætter af børn i Dhaka med både film, tekst og billeder.

Helt tæt på børnene og deres hverdag

I kommer helt tæt på de tre børns hverdag både i deres hjem, i deres nærområde og i deres skole. Det er nogle meget anderledes levevilkår, så I får masser af indsigt, faglighed og stof at samtale om ved at arbejde med de tre portrætter.

Forløbet understøtter målpar i Dansk og N/T og tager udgangspunkt i de tre portrætter.

De tre portrætter ligger i sektionen ”Dhakas børn” på hjemmesiden.

I kan evt. også inddrage de tre film ”Bubbers skolemission”, hvor den kendte tv-vært besøger børnene i slumområderne. Filmene findes nederst på hjemmesidens ”Opdag” og i filmbanken i læreruniverset.

Opgaver til forløbet

  • I opgavebanken ligger et opgaveark, som I kan bruge til at arbejde med ”Dhakas børn”. I ser film, laver vennebøger og sammenligner børns levevilkår i Bangladesh og i Danmark. Der er mange temaer at tage fat på: Rig/fattig, dreng/ pige, Danmark/Bangladesh. I kan perspektivere med, at også danske børn har forskellige vilkår.
  • Miniforløbet kan nemt udvides ved at inddrage opgaverne til Billedkunst eller opgavearket med sjove lege og aktiviteter.

Læs mere her:

Find beskrivelsen i lærervejledningen på side 43. Hvis du ikke har en trykt udgave, kan du hente den som PDF her.

 

Vejledning til Dhakas børn (uddrag fra lærervejledningen som pdf)