Fagmoduler til Natur/teknologi og Matematik
Bangladesh er et af de lande i verdens, som er mest sårbare over for havstigninger. Og i den store mangroveskov Sundarbans lever den truede bengalske tiger. Det er temaerne for årets opgaver til Natur/Teknologi. I Matematik handler opgaverne om sandsynlighed og chance i fire sjove spil.
I opgaverne til Natur/Teknologi eksperimenterer eleverne naturfagligt ud fra IBSE-metoden (Inquiry Based Science Education) – og de arbejder med sjove, matematiske spil. Opgaverne passer godt sammen med årets film i Filmbanken. Du kan også krydre dit forløb med bevægelsesaktiviteter og andre kreative opgaver.
- Når isen smelter og havet stiger: I denne opgave skal eleverne opstille hypoteser og gennem en enkel forsøgsopstilling undersøge, hvad der sker, når is smelter på land og i vand.
- Byg et solidt hus på pæle: Eleverne skal bygge huse af bl.a. spaghetti og ispinde, som til slut udsættes for en flodbølge. Hvilket hus klarer sig mon bedst?
- Dyrebiografi og tigre: I arbejder med begreberne pattedyr og truede dyrearter og laver en dyrebiografi om den bengalske tiger efter de 7 F’er: Føde, Form, Farve, Findested, Formering, Fjender, Forsvar. Og I kan opfinde jeres helt eget dyr...
- Lav fotohistorier eller en flot digital lågekalender: Der er rig mulighed for at eleverne kan arbejde med de to digitale værktøjer ud fra en faglig vinkel på Natur/Teknologi.
- Spil dig klog: Der er en række enkle og sjove spil i dette opgaveark. Spillene sætter alle fokus på de kreative sider af matematikfaget frem for talbehandling. Og eleverne trænes i at blive bedre og mere kreative problemløsere.
Læs mere her:
Find beskrivelsen af N/T- og Matematik-modulerne i lærervejledningen på side 40. Hvis du ikke har en trykt udgave, kan du hente den som PDF her.
N/t og matematik forløb (uddrag af lærervejledningen som pdf)